Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
39 Ergebnisse
Sortierung:
In: Facetten der Physik 7
1 Grundlagen unserer Untersuchung -- 1.1 Das Problem -- 1.2 Die Theorie -- 1.3 Das Modell -- 1.4 Verständlichkeit und Konsens -- 2 Eindeutigkeit und Nachvollziehbarkeit -- 2.1 Das Medium Sprache -- 2.2 Mathematik als ideale Sprache -- 2.3 Logische Notwendigkeit -- 2.4 Die Maschinerie der Mathematik -- 2.5 Gleichnisse und Modelle -- 2.6 Die Logik der Erfahrung -- 2.7 Physik und Physikalismus -- 2.8 Vorhersage -- 2.9 Die Übereinstimmung zwischen Theorie und Experiment -- 2.10 Bestätigung in der Physik -- 3 Beobachtungen -- 3.1 Gleichberechtigte Beobachter -- 3.2 Gestalterkennen -- 3.3 Das Experiment -- 3.4 Instrumente und Apparaturen -- 3.5 Signal oder Rauschen? -- 3.6 Entdeckungen -- 4 Bilder und Weltbilder -- 4.1 Abbildungen der Realität -- 4.2 Das Landkartengleichnis -- 4.3 Bilder -- 4.4 Paradigmen -- 4.5 Fehlbarkeit -- 5 Baumaterialien der Wirklichkeit -- 5.1 Wahrnehmung -- 5.2 "Künstliche Intelligenz" -- 5.3 Grenzen der Logik -- 5.4 Intuition -- 5.5 Handeln und Glauben -- 5.6 Objektivität und Zweifel -- 5.7 Die Universalität der Naturwissenschaften -- 5.8 Natürliche Sprache -- 5.9 Kulturelle Unterschiede -- 5.10 Fragwürdige Wirklichkeit -- 6 Die Welt der Naturwissenschaften -- 6.1 Spezialisierung und Autorität -- 6.2 Das Studium der Naturwissenschaften -- 6.3 Konkurrierende Theorien -- 6.4 Der Kontakt zur Realität -- 6.5 Wie viel kann man glauben? -- 6.6 Pseudowissenschaften -- 6.7 Die Grenzen des Denkens -- 7 Erkenntnis in den Sozialwissenschaften -- 7.1 Eine Verhaltenswissenschaft? -- 7.2 Die Unschärfe der Begriffe -- 7.3 Die Algebra der sozialen Erfahrung -- 7.4 Vereinfachung im Experiment -- 7.5 Verborgene Variable -- 7.6 Modelle, Spielzeuge und Spiele -- 7.7 Simulationen -- 7.8 Intersubjektivität -- 7.9 Die Ursprünge des Einführungsvermögens -- 7.10 Die Grenzen einer Sozialwissenschaft -- Verzeichnis der Anmerkungen -- Bildquellenverzeichnis -- Namen- und Sachwortverzeichnis.
In: Isegoría: revista de filosofía moral y política, Band 0, Heft 28, S. 5-17
ISSN: 1988-8376
This paper analyses the relationship between scientific knowledge and the societies in which it is produced. After considering the diverse societal roles science has performed in different types of society, the discussion focuses on science's role in democratic and pluralistic societies. Opposite to the increasing instrumental role knowledge production plays nowadays, for which it has been named «post-academic science» or «technoscience», non instrumental roles of traditional academic research are defended. It is argued that only if academic science keeps its autonomy and integrity from political and corporate interests, it may serve civil society by offering impartial and trustworthy knowledge to balance biases produced by the features of post-academic science. ; En este artículo se analizan las relaciones del conocimiento científico con las sociedades en las que se produce. Tras repasar sus diversas funciones en tipos distintos de sociedades, la discusión se centra en los fines de la ciencia en las sociedades democráticas pluralistas. Frente al cada vez mayor rol instrumental de la ciencia, por el que ha recibido los nombres de «ciencia postacadémica» o «tecnociencia», se defienden los roles no instrumentales tradicionales de la investigación académica clásica. Se argumenta que sólo si la ciencia académica mantiene su autonomía y su integridad frente a intereses políticos o empresariales podrá ser de utilidad al público al ofrecerle conocimiento imparcial y fidedigno frente a los sesgos producidos por la naturaleza propia de la ciencia postacadémica.
BASE
In: Isegoría: revista de filosofía moral y política, Heft 28, S. 5-18
ISSN: 1130-2097
In: Social epistemology: a journal of knowledge, culture and policy, Band 14, Heft 2-3, S. 187-199
ISSN: 1464-5297
In: Science and public policy: journal of the Science Policy Foundation, Band 18, Heft 1, S. 65-75
ISSN: 1471-5430
In: Science & public policy: SPP ; journal of the Science Policy Foundation, Band 18, Heft 1, S. 65-75
ISSN: 0302-3427, 0036-8245
In: Science, technology, & human values: ST&HV, Band 16, Heft 1, S. 99-105
ISSN: 1552-8251
[Editor's introduction: The following are excerpts from three talks given at the conference "Policies and Publics for Science and Technology, " London, April 1990. They introduce a British research initiative in public understanding of science and point to early results. The program was developed and coordinated by the Science Policy Support Group. At the meeting, a new journal for specialists in this area was launched: Public Understanding of Science, to be edited by John Durant, Science Museum, London SW7 2DD, UK. The first issue of the journal is expected to appear in April 1991. Science, Technology, & Human Values reaffirms its long commitment to publishing research on public attitudes toward science and particularly welcomes articles on this topic of general interest to the field of science and technology studies.]
In: Index on censorship, Band 10, Heft 5, S. 29-30
ISSN: 1746-6067
In: Bulletin of the atomic scientists, Band 37, Heft 6, S. 37-39
ISSN: 1938-3282
In: Bulletin of science, technology & society, Band 1, Heft 1-2, S. 27-31
ISSN: 1552-4183